Sig det med dyr

For et par uger siden offentliggjorde AdWeek top 20 listen over de mest virale reklamefilm i 2015. Altså de reklamevideoer, mennesker over hele kloden har delt mest med hinanden i det forgangne år. Ét er at se en video, noget andet er at like den – men aktivt at dele en video med hele dit netværk kræver noget exceptionelt. Årets højdespringer; Androids film om usædvanlige venskaber mellem dyr er således delt mere end 6 mio. gange.

Så hvorfor deler vi reklamefilm? Typisk fordi filmene har givet os en god oplevelse, som vi gerne vil udbrede til vores venner, eller fordi de rummer nogle værdier, som vi kan spejle os i eller gerne vil iscenesætte os selv i. Derfor synes jeg også, at det er interessant at analysere, hvad der er på listen. Og ét tema springer altså i øjnene.

Fem ud af de tyve film har nemlig dyr i hovedrollen eller som omdrejningspunkt. Og ja, det er en gammel sandhed at bryster, babyer og dyr virker i reklamer. Men her er bevisførelsen. Så desuagtet hvilke spydige kommentarer, vi kan have om mennesker, der ser kattevideoer på nettet, så er det en vej, der er værd at kigge på. Og den er ikke fladtrådt herhjemme i andedammen.

Bevares, en af de seks film er faktisk en reklame for en dyrehandel. Men bag de øvrige gemmer sig alt fra supermarkeder og øl til androidtelefoner og papirlommetørklæder. Personligt efterspørger jeg altid relevans mellem produkt og kommunikation, men når en bølge i populærkulturen dyrker de firbenede venner på nettet, hvorfor så ikke hægte sig op på det? Måske kan der endda knyttes en fornuftig knude mellem enderne. Når du er færdig med at se Kleenex’ film om den benløse hund ”Chance”, der får nye benproteser og bliver en lam mands bedste ven, ja, så kan der meget vel være brug for produktet.

Antallet af registrerede hunde i centrale dele af København er mere end tredoblet siden 2010! Det er en målgruppe, som er værd at tage i betragtning. De er udadvendte, aktive og forbrugende. Og med de mange ekstra hunde opstår der nye muligheder for at tilbyde services og produkter til deres mennesker.

Du kan se filmene herunder – der er underholdning og inspiration for hele familien til adskillige minutter.

Android: Friends Furever

Sainsbury’s: Mog’s Christmas Calamity

Kleenex: Unlikely Best Friends

Budweiser: Lost Dog

Puppyhood

Rigtig glædelig jul, kære læser. Nu vil jeg tage på inspirationstur til Gud eget land og kigge men på fødevaretendenser. Primært med kniv og gaffel i hænderne. Vi høres ved efter nytår.

One response to “Sig det med dyr

  1. Kære Anne

    Jeg er en studerende på Syddansk Universitet i Odense og læser Negot Arabisk.
    Jeg er i gang med at skrive min bachelor projekt med problemformulering:
    Hvordan bidrager dyrs optræden i kampagner, som går viralt?
    Jeg har gennem informationssøgning fundet frem til din blog, hvilket virker meget interessant for mit emne.
    Derfor vil jeg gerne spørge dig om, det evt. er muligt at stille dig nogle enkelte spørgsmål, enten pr. tlf. eller e-mail, som er relevant for min opgaveskrivning.

    Tak
    mvh
    Sali

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *