Pludselig taler vi flydende emoji

Den digitale udvikling har efterhånden påvirket stort set alle aspekter af vores liv. Ikke mindst den måde vi kommunikerer på – både som privatperson, forbruger og virksomhed.  Hastigheden i kommunikationen er altafgørende; hurtigt er ikke alene hot, det er en grundforudsætning for, at vi gider interagere. Hvis en hjemmeside tager for lang tid at loade, eller hvis den er svær at finde rundt på, er vi væk med et klik.

 

Billeder er hurtigere end ord. Vi kan nemmere forholde os til billeder, og vi taler da også mere visuelt nu end nogensinde. Billeder og video vinder frem på de sociale medier. I Danmark er Snapchat og Instagram f.eks. vokset heftigt og har ifølge DR’s rapport Medieudviklingen 2014 nu 890.000 og 770.000 månedlige brugere. Det er  en stigning på henholdsvis 77 % og 55 % på bare et år! Desuden er der på globalt niveau opstået et helt nyt visuelt sprog, som ufatteligt mange taler flydende og helt uden aftenskolekursus – nemlig emoji.

 

Vi har længe brugt tegninger til at give vores skrevne ord flere følelser med på vejen. Det startede med små hjerter med forbogstaver på kærestebrevene. Senere blev det til smileys som :0), ;0) og selvfølgelig :0(. Men japanerne var (igen) først og i slutningen af 1990’erne udviklede flere af de store japanske teleudbydere deres egne emoji-sprog bestående af en serie naivistisk enkle illustrationer. Emoji spreder sig med en hast, der på få år gav esperanto baghjul og blev et verdensomspændende sprog. Emoji blev boostet, da den amerikanske sangerinde Katy Perry brugte sms-emojis i musikvideoen Roar, der udspiller sig som en korrespondance mellem Katy og hendes venner via WhatsApp.

 

http://www.youtube.com/watch?v=e9SeJIgWRPk

 

Emojis er nu så udbredt, at de ligger som standard på mange platforme og programmer, og de små tegninger spreder sig fortsat. Fordelen er, at vi hurtigt kan kommunikere mere nuanceret end ved brug af ord alene. Og når budskabet er kort og præcist, er der større chance for, at vi husker det, deler det og handler på det.

 

Det har Coca Cola i Puerto Rico udnyttet i en ny kampagne, der endnu engang tager udgangspunkt i Happiness-platformen. Med kampagnen ”Spread happiness online” opfordrer de til, at man besøger Coca Colas site og opretter sin egen webadresse, der indeholder emojis. På den måde bliver Coca Colas overordnede strategi pludselig social og det glade budskab spredt via et sprog alle over hele verden forstår. Det er da reklame, der giver mening!

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *