7 ting vi skal holde op med at sige i 2016

Internettet er som skabt til lister. Et kort, præcist overblik, hvor du fra starten ved præcis, hvor mange indsigter du kan høste af den investerede læsetid. Internettet er ikke til fordybelse – vi har bare brug for, at nogen hjælper os fra at drukne i omfanget. Enkelheden og det, at præmissen er givet på forhånd, er appellerende.

 

Det sjove er, at mens trenden de foregående par år har været stribevis af opremsende lister over de vigtigste tendenser, de vigtigste ting en leder/ansøger/nybagt mor/younameit skal vide og gøre, gode grunde til at date ældre/ yngre/ anderledes partnere, nemme veje til bedre sex osv.osv.osv. Så støder jeg lige nu på en sværm af lister over ting, vi skal HOLDE OP MED at gøre og sige i fremtiden. Der er oprydning og detox på alle amerikanske bloghylder.

 

I denne kategori har jeg fundet det indlæg, som indtil videre har inspireret mig mest i januar. Og det er ved gud heller ikke særlig grundigt eller dybt videnskabeligt funderet, men metoden fejler sådan set ikke noget. Det er Yannis Zachos, Head of Strategy hos Havas Media, der har spurgt sit netværk, hvilke ord og begreber, de er mest trætte af at høre. 7 Things We Need to Stop Talking About in 2016. Here goes:

1. ”The Year of Mobile”

Begrebet peakede ifølge Zachos på Google Trends i 2013 – men vi er der stadig ikke. For ja – de unge har mobilen klistret til hånden, og børnefamilierne elsker deres tablets – så naturligvis er det grundspil for e-shops o.lign., at de også virker på disse platforme. Sådan ser virkeligheden bare ikke ud. Ligesom vi stadig ikke har knækket koden til at gøre mobilmarkedsføringen interessant i stedet for irriterende.

 

2. Forudsigelsen af XXX’s død

Vi er omgivet af levende døde. Først var det tv, så var det print, og senest er Zachos stødt på indvarslingen af den post-digitale æra (som godt nok er gået hen over hovedet på mig – og som heller ikke fylder alverden i en google-søgning). Men hensigten er jeg helt enig i. Der bliver stadig set masser af tv på et hav af forskellige platforme, og trods nedgangen er der stadig stærke, indflydelsesrige printmagasiner. Og det er sgu da uklædeligt, at vi gang på gang afliver hele brancher, hver gang noget nyt vokser frem.

 

3. Disruption

Av av av. Jeg er selv glad for det ord. Fordi det digitale netop skaber nogle helt nye scenarier, som ændrer alt. Men Zachos har jo ret, når han peger på, at disruption også er et ord, som marketingfolk bruger for at skabe skræk på direktionsgangene. Verden er blevet disrupted i tusinder år. Store hærledere har mistet terræn, og nye er kommet til. Så at råbe YOU WILL BE DISRUPTED svarer ifølge Havas’ strategiske guru til at råbe: DU SKAL DØ. Touché.

 

4.  Content

Det er ikke fordi Zachos anfægter, at vi skal tilpasse den måde, vi kommunikerer til nye medier og forbrugernes behov – i stedet for annoncørens egne. Det er ganske enkelt, fordi vi med content har skabt et begreb, som kan dække alt og intet. Årets opgørelser over de milliarder, som virksomheder har tænkt sig at anvende på content marketing, er i sig selv bevisførelse for synspunktet. Lige nu skovler man hvad som helst, der kan postes på et medie, ind under prædikatet ’content’.

 

5. Omni channel, multichannel, hvadsomhelstchannel

Der er rod i begreberne, og ingen kan længere finde rundt i de 117 forklaringer, der florerer. Ja, vi har brug for et ord som cross channel til at forklare den service, som 3 ud af 4 danskere tager for givet: At din fysiske og digitale butik spiller 100 % sammen. Omni channel lyder super cool – men helt ærligt: Drop det.

 

6. Internet of Things

Det er her allerede. Der er ingen grund til at italesætte det længere. Du lyder bare super old school.

 

7. Big Data

Fnis. Yannis Zachos er så barnlig, at han henviser til en internetquiz, hvor man skal gætte, om et navn er fra Pokemon, eller om det er et big data firma. Så i stedet for at få nervøse tics næste gang, du hører BIIIIG DATA-ordet, så koncentrer dig om at bruge oplysninger om dine kunder til at blive klogere på deres behov og give dem endnu bedre oplevelser og services.

Måske burde vi også holde op med at kommunikere i lister, nu vi er i gang?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *