Familiens juleønsker: Tid og nærvær

Julen står for døren, og det samme gør årets julekampagner. Denne her står IKEA og McCann Spain bag. Selvom kampagnen er fra 2014, har den opnået fornyet opmærksomhed med den forestående jul og over 5 millioner YouTube-visninger.

 

Kære julemand. Alt jeg ønsker til jul…
IKEAs kampagne ”The Other Letter” bygger på et enkelt eksperiment. Ti børnefamilier inviteres ind i et studie. I klassisk juletradition bliver børnene bedt om at skrive et brev til de hellige tre konger, den spanske pendant til julemanden. Ønskerne er mange og materielle, realistiske og urealistiske. Alt fra analoge og digitale spil til musikinstrumenter og enhjørninger.

Da børnene herefter bliver bedt om at skrive endnu et brev – denne gang med ønsker til deres forældre – ser ønskerne helt anderledes ud. Børnene drømmer om at tilbringe mere tid sammen med deres forældre, få mere opmærksomhed fra dem og spise middag sammen i hverdagen. Det er ikke de store, dyre forbrugsvarer, de ønsker sig. De ønsker at lege cowboys og spille fodbold, de ønsker at blive kildet og få læst en historie. De ønsker med andre ord samvær og nærvær.

Se filmen, men vær opmærksom på, at den kan være ud over det sædvanlige tårefremkaldende, hvis du selv er en travl børneforælder.

https://www.youtube.com/watch?v=EQ3ePGr8Q7k

Det er dog ikke kun børn, der efterspørger tid sammen med familien. Som det fremgår af envisions nye vidensrapport, savner forældrene også tid sammen med deres børn. Hvis der var en time mere i døgnet, ville 38 % bruge den sammen med ungerne. 2 % ville bruge den på arbejdet. Mens 29 % ville bruge den på sig selv. Måske skal julen bruges på at genoverveje prioriteterne?

En tidligere undersøgelse fra Voxmeter viste, at 77 % af danske forældre med børn under 18 år savner tid til samvær med børnene i hverdagen. Så når flertallet af forældrene i vores undersøgelse angiver, at de ville bruge en ekstra time i døgnet sammen med børnene, skulle de måske sætte handling bag ordene. Specielt i lyset af, at 24 % af de danske forældre fortryder, at de ikke tilbragte mere tid med deres børn, da de var små.

 

Den bedste gave, du kan give
I IKEAs julekampagne skal børnene vælge, hvilket af de to breve de ønsker at sende. Et åbenlyst svært spørgsmål, der kræver grundig overvejelse. Børnene kommer dog frem til, at forældrenes brev er det vigtigste; de har bedre styr på prioriteterne end deres forældre.

For de fleste er julen årets største indkøbsscenarie, der sætter dankortet på overarbejde. Dansk Erhverv forventer også en forbrugsfest af de helt store op til jul i år. Organisationen har regnet sig frem til, at juleindkøbene i Danmark løber op i 8,6 milliarder kroner. Det er 200 millioner mere end julen 2014.

Er jeg nu i gang med at aflyse forbrugsfesten? Nej – jeg synes bestemt, det er dejligt at vi forkæler vores nære i juletiden. Men hvis tid og nærvær kan blive inkluderet i gaveregnen, så vil de altså falde i god jord. Som annoncør kan du også med fordel arbejde med at hjælpe børnefamilien til at opnå mere af begge dele. Gør dine produkter enklere, skab nye services og ritualer, der kan hjælpe familien til lidt mere overskud i hverdagen …

#envision #digifamilie #ikea #jul

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *