Tidlig julegave til læserne: Ny stor rapport om børnefamilien

Vi har haft travlt på bureauet dette efterår. Bl.a. med at få styr på resultaterne fra et helt års arbejde med feltstudier, spørgeundersøgelser og research.

Genstanden for vores vidensstudie denne gang er Den digitale børnefamilie, og du kan som altid læse hele rapporten ganske gratis. Linket er: digifamilie.envision.dk

Vi var nysgerrige efter at finde ud af, om det digitale har været en ’disruption’ for familielivet, sådan som vi har set det mange andre steder i samfundet. Har det skabt radikale forandringer for livsstilen, samværet og forbruget? Det er kun 20 år siden, almindelige danskere begyndte at komme på internettet. Og kun 5 år siden iPad’en holdt sit indtog i de danske familier – med sin hypnotiske virkning på ungerne.

Undervejs blev det også en undersøgelse af børnefamiliens tid, for det digitale viste sig hurtigt at være en tids- og nærværsrøver i familien – men også løsningen på ganske mange af familiens udfordringer. Nogle af de nye løsninger er beskrevet i rapporten i en stribe cases fra ind- og udland.

Kortlægning af familiens uge – time for time
Ved hjælp af Index Danmark og Gallup’s Day in Life database har vi i undersøgelsen fået kortlagt familiens uge – både hos de unge forældre i generation Y (25-40 år) med små børn. Og de ældre (40-55 år) i generation X. Vi ved derfor, hvad de laver i løbet af døgnet og ugen, hvilke medier de bruger hvornår, og hvordan det digitale kædes ind i familiens aktiviteter.

I vores store spørgeundersøgelse dykkede vi ned i sindsstemningen på de forskellige dage og tidspunkter i ugens løb. Dels for at afdække, hvornår familierne føler sig mest stressede og har sværest ved at få tingene til at hænge sammen – dels for at finde de tidspunkter, hvor de har overskud til at forholde sig til nye ideer. Desuden spurgte vi ind til de gøremål og aktiviteter, som stresser familien mest.

Det viser sig, at der er en hel del områder, hvor børnefamilien efterspørger nye løsninger, som danske virksomheder kan hjælpe dem med. Men der var også overraskende, nye indsigter, der skal tages med i betragtning.

Indkøb og madlavning er for eksempel nogle af de mest stressende aktiviteter. Familierne ligger i top inden for nethandel af dagligvarer, måltidskasser og opskriftsøgninger på nettet – men de vil gerne have endnu mere hjælp. Tid er mere værd for især småbørnsfamilien end penge, og de er derfor mere villige til at betale for services, der er tidsbesparende. Så vil de hellere spare andre steder i budgettet.

Netto = selvforkælelse?!
En overraskende indsigt i den forbindelse er, at en del af de nethandlende forældre savner tiden i supermarkedet, hvor de blev inspirerede til nye produkter og retter. Hvis tidsregnskabet hang bedre sammen, ville de vende tilbage til at købe ind i supermarkedet, fortæller de. Alternativet kunne også være, at inspiration kom til at fylde mere i netsupermarkedet? At indkøbsoplevelsen her blev lidt mere sanselig?

Andre forældre holder bevidst fast i turen til supermarkedet og fremhæver netop besøget i Netto som selvforkælelse og alenetid! Her bliver dagligvareindkøb altså til et tiltrængt time out fra familielivet.

Også her er der forskel på generationernes adfærd. Flest af de unge forældre klarer indkøb delvist via nettet, nemlig hele 16 %. Og 44 % af generation X køber ind i et supermarked dagligt eller næsten dagligt.

Der er ulvetime hele ugen
En anden konklusion fra undersøgelsen, der kom bag på os, var, at det viste sig, at ulvetimen eksisterer hele ugen. Selvfølgelig er små børn trætte og sultne sidst på eftermiddagen, uanset om de har været i børnehave eller ej. Men det gælder faktisk for både generation Y og X, at lørdag eftermiddag kl. 15-18 er et af de tidspunkter på ugen, hvor det er sværest at få tiden til at slå til. Og for generation Y gælder det også søndag. Transport er på top 10 over familiens mest stressende aktiviteter – og det giver mening i hverdagene, hvor ungerne skal hentes fra institutioner inden lukketid, men næppe i weekenden.

Der er mange ambitioner på familielivets vegne, der skal indfries i weekenden. Udviklende udflugter til zoologisk have og museer, fysisk udfoldelse på sports- eller legepladsen og kulinariske udfordringer, for i weekenden skal der eksperimenteres i køkkenet. I ugens løb får benhård planlægning og rutine tingene til at hænge sammen, og der er ikke det store overskud til svinkeærinder – kvalitetstiden er henlagt til weekendens 48 timer.

Familien Danmark skændes søndag aften
Det kunne være årsagen til endnu et kuriosum i undersøgelsen: Søndag aften kl. 18-21 er det tidspunkt, hvor der er flest familiekonflikter. Weekenden starter ellers så smukt med yndlingstidspunktet fredag kl. 18-21, men når det lakker mod enden, og den kommende uge truer forude, slår det altså gnister. Måske er det forhandlingen af ugens hente-bringe-aftaler, måske er det de sidste praktiske gøremål og lektier, der skal klares, inden ugen starter, der er genstand for konflikter. Måske er det dødtrætte, let overstimulerede børn?

De to aktiviteter, som forældrene udnævner til de mest stressende, ligger da også i weekenden i ganske mange danske hjem: Nemlig børnefødselsdage og rengøring af hjemmet. Også her er der plads til nye produkter: Den geniale løsning på en sjovere og hyggeligere rengøring – og den nemme løsning på fødselsdagen, som kan rummes inden for en ”socialt acceptabel” ramme. Altså en fødselsdag, der både virker overskudsagtig og personlig, selvom mor og far ikke selv har arrangeret eller fundet på.

Opfør dig som den digitale tante
Om løsningen er digital, analog eller begge dele kommer helt an på udfordring og kontekst. Det digitale har en række muligheder, som passer fantastisk ind i familiernes adfærd og livsstil. Men familien er også ved at drukne i det digitale på skoleintra, fra fodboldklubben og forældrenes arbejdsmail, der bliver tjekket dagligt hjemmefra i 35% af familierne. En forælder omtaler henført den seddel, som et af børnene har fået med hjem fra spejder. Den hænger nu på køleskabet. Skal du i kontakt med børnefamilien, så lad være med at sende en mail.

Det gode råd er i stedet at opføre sig som den digitale tante. Hende du tidligere ville have ringet til, når ungerne havde mæslinger, eller du var i tvivl om, hvorvidt stegen skulle have et kvarter mere. Sørg for ”at tage telefonen”, når familien henvender sig. Altså vær til stede på de platforme, de opsøger med deres spørgsmål og behov. Men lad i øvrigt være med at forstyrre dem for ofte. Tanten ville sige: De unge mennesker har så travlt – de skal have fred. Og det har altså ikke ændret sig.

Du kan læse hele rapporten og se interviewfilm med børneforældre på digifamilie.envision.dk. 

God fornøjelse!

 

#envision #digifamilie #undersøgelse #familien #2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *