Vil du have gratis reklame?

Forestil dig at gå ind på en restaurant og bestille en af hver ret. Du smager på det hele for derefter kun at betale for den ret, du bedst kan lide.

Der er vist ingen tvivl om, at den ikke var gået i den virkelige verden, så hvorfor går den i bureaubranchen?

 

Arbejder I gratis for jeres kunder? Spørg derefter jer selv, om det er rimeligt, at I kræver gratis arbejde fra reklamebranchen, når I aldrig selv kunne drømme om det.

 

The winner takes it all

’On spec’ eller ’spec-work’ er, når kunden beder om at se et forholdsvis færdigt produkt, før han eller hun vurderer, om de er villige til at betale for det.

I reklamebranchen ser vi spec work i praksis i bureaukonkurrencerne, hvor en kunde beder om et oplæg til eksempelvis en bestemt kampagne fra flere forskellige bureauer. Hvert bureau udarbejder en strategisk og kreativ løsning og præsenterer det for kunden, der derefter tager stilling til, hvilket bureau de ønsker at samarbejde med. Kun et enkelt bureau ender med at vinde opgaven, så hvis fem bureauer byder ind, mister de fire øvrige altså for flere hundrede tusinde kroners arbejde i investeret tid. No cure, no pay, kalder man det kækt.

 

Det har eksisteret i årevis og er blevet diskuteret vidt og bredt. Nu får diskussionen fornyet liv med en film fra det canadiske bureau Zulu Alpha Kilo, der viser, hvordan andre brancher – herunder en rammemager, en arkitekt, en personlig træner, en kaffebar og en morgenmadscafé  – reagerer på ‘tilbuddet’ om spec work fra en annoncør.

 

 

Reaktionerne er ikke til at tage fejl af. Arkitekten griner, som var der tale om en joke, sælgeren i kiosken vrænger på næsen, den personlige træner bliver paf og er meget uforstående over for tilbuddet, og restauratøren smider annoncøren ud af beværtningen.

 

Kemi, tillid og gensidig respekt

Det er langt fra ligetil at vælge og opbygge et velfungerende bureausamarbejde. Derfor er det også vigtigt at gøre sig overvejelser omkring bureaukonkurrencer og deres konstruerede natur.

Når en annoncør udskriver en bureaukonkurrence, må det være ud fra ønsket om at vælge det helt rigtige bureau for et fremtidigt samarbejde, men det er langt fra et helstøbt billede af et muligt samarbejde, bureaukonkurrencen giver udtryk for. Som annoncør oplever man ikke dialogen og sparringen i forløbet, og man får ingen reel fornemmelse for den måde, bureauet arbejder på. Det er derfor langt fra sikkert, at annoncøren ender med den bedste samarbejdspartner for det fremtidige arbejde. Kunden køber i udgangspunktet et bureau, og man skal derfor være forsigtig med ikke blot at blive forblændet af en enkelt kreativ ide.

Man kan i princippet sammenligne det at vælge et reklamebureau med at skulle vælge en partner i livet. Først og fremmest skal man finde en partner, der har de kompetencer og evner, man efterspørger. Dernæst handler det om og bygger på menneskelige relationer. Kemien skal være i orden, og det er afgørende, at der er en gensidig respekt og tillid til stede. Man kan dog, med tanke på bureaukonkurrencerne, spørge sig selv, hvor respekten er henne i forhold til de fire bureauer, der går tomhændede og fattigere hjem? Og om den nye relation til det vindende bureau er bygget på det rette fundament?

Hvorfor stiller bureauerne op? Det er et godt og relevant spørgsmål. Man kan undre sig, men eftersom “alle de andre gør det”, så er det svært at slippe udenom. Bureauerne må fra sag til sag vurdere, om de vil stille op, men betingelserne og antallet af medvirkende bureauer kan ændre sig undervejs. Kampen om kunderne er hård, og det presser reklamebureauerne.

Zulu Alpha Kilo rammer med filmen hovedet på sømmet. Restauranter serverer ikke gratis måltider, rammemageren giver ikke sine rammer væk, og personlige trænere tilbyder ikke gratis træningsprogrammer. Sådan hænger verden ikke sammen. Eller i det mindste ikke den verden, der findes uden for bureaubranchen.

Jeg vil derfor, på baggrund af filmen, gerne komme med en opfordring til annoncørerne: Overvej jeres egne forretningsmetoder. Arbejder I gratis for jeres kunder? Spørg derefter jer selv, om det er rimeligt, at I kræver gratis arbejde fra reklamebranchen, når I aldrig selv kunne drømme om det.

#envision #bureaukonkurrence #spec

Læs også: Pay-per-laugh

 

3 responses to “Vil du have gratis reklame?

  1. Naturligvis er det vigtigt, at der hersker et solidt og tillidsfuldt samarbejde mellem bureau og kunde. Det siger sig selv. Og Annes indlæg er da også både velment og fint. Det kan alle vi på reklamebureauerne hurtigt blive enige om. Og i den ideelle verden læner annoncøren sig trygt op ad bureaupartneren. Problemet er bare, at Annes virkelighed og annoncørernes virkelighed er vidt forskellige. Stadig flere annoncører ser nemlig slet ikke marketing som en forretningskritisk disciplin. Faktisk ser flere og flere annoncører på marketing som et nødvendigt onde, hvilket også betyder, at CMO’en status i virksomhedens hieraki ikke er, hvad den har været.
    Det er der masser af grunde til, og det vil være alt for omfattende at komme ind på her. Men virkeligheden er, at marketing, kommunikation og reklame er blevet en commodity som skal købes ind så billigt, som muligt. Og det eneste, vi på bureauerne kan gøre for at ændre situationen er, at indbygge så meget værdi i vores ydelser, at vi genvinder fordums tiders tillid, og at annoncørerne hellere end gerne vil høre, hvad vi har at sige – og betale os for det.
    .

    Niels Peder Ravn
    Kreativ Direktør
    Integral

  2. Jeg gider ikke høre på dit piveri for du bidrager selv til denne trend.

    Du gør garanteret som rigtig mange andre danskere, du bruger hæmningsløst og helt uden flovhed butikkerne som gratis showroom hvor du går hen og får forevist varen, du udfritter ekspedienten og misbruger ejerens lønkroner, du får måske ovenikøbet gratis brochurer med hjem.
    Vel igennem seancen smiler du kækt til ekspedienten, der måske skal tjene sin lave løn gennem salgskonkurrencer og provision, og siger, at du lige vil gå hjem og tænke over det, underforstået du vil da lige se om du kan få varen billigere et andet sted.

    Måske er du også så fræk at du lige tager et billede at varen med mobilen, og et af stregkoden og måske også prisskiltet, så du kan gå i en anden butik og spørge om de vil byde under

    Sjovt nok synes du/de samme mennesker at de altid skal have deres fulde løn præcis den første i måneden, det er ikke altid en butiksejer i dag får løn og han får den garanteret ikke til den første for der skal de ansatte have deres, OGSÅ selvom at de ikke har performet

    Du kan vælge en anden løsning skifte, skifte er hverv, blive rammemand
    eller finde dig i at tingene er som de er,

    husk nu din egen artikel næste gang du handler

  3. Niels Ravn rammer i den grad hovedet på sømmet med sine kommentarer

    selvfølgelig er al reklame og markedsføring en udgift der skal købes så billigt som muligt, det siger sig selv, firmaer driver ikke velgørenhed!

    Det eneste der kan retfærdiggøre andet er det tilfælde hvor en ekspertise kan retfærdiggøre at bruge en partner der kan booste din forretning mere end andre i branchen og dermed tage mere for den ekspertise, og hvem kan det??
    Det tager jo kun ganske kort tid så er den samme viden tilgængelig hos flere udbydere

    jeg handler ikke reklame og andet på det niveau som jeg tror dette skriv omhandler, men jeg har i min meget begrænsede forretning set så meget lort lavet af, synes jeg, alt for dyre desktoppere og reklamefolk, det er som om at når aftalen er i hus så stopper al hjerne aktivitet og der sparres ikke, der braines ikke og det er i det hele taget meget svært at se værdien af leveret vare

    Som jeg ser det er der ingen reklame der tjener sig selv hjem når vi taler Hr og Fru Danmark reklame, resten er noget udflydende branding snak og en masse fyldord, jeg har stadig til gode at få overskud på en kampagne.

    Som jeg ser det skal Anne Glad være glad hvis hun stadig har et job om få år, ikke fordi Anne gør noget forkert som sådan, men fordi at jeg tror at denne branche ikke har nogen fremtid med de priser man vil have for disse services.

    Folk bruger i stigende grad reklame blockere i skrevne medier på nettet, de zapper væk eller går på toilettet i de enormt lange reklamepauser på TV, de venter med at gå ind i biografsalen til reklamerne er slut, de har nej tak til reklame skilte og lokalaviser på deres postkasse

    Summer vi det hele op så er det eneste der interesserer masserne hvor de kan købe en given vare billigst, og det kræver ingen hjerne at fortælle det, det kræver ingen kreativitet, det kræver bare plads i bedste sendetid eller på forsiden

    Alt det parret med at der er billig adgang til andre medier hvor der ikke betales før der er en aktion fra den mulige kunde, feks pay pr click/salg, Facebook og Google er gode eksempler, professionelle bloggere er også en medieform i stor fremgang hvor man kan lave product placement mod meget lav betaling

    Lægger man dertil at flere og flere bruger egne kræfter inhouse fordi det er muligt med relativ lav uddannelse /træning at lave egne reklamer og sende dem til de medier der skal bringe dem/trykke dem så ser det sort ud for branchen

    Personligt tror jeg at al reklame og markedsføring forsvinder i den form det har i dag, måske tager det længere tid end jeg tror, men grundet de ting jeg har listet herover ser jeg ingen fremtid for den traditionelle måde at gøre tingene på, resultaterne kan simpelthen opnås på en billigere måde allerede nu, feks kan en lav pris på en vare booste dit salg mere end alle mulige fancy kampagner udtænkt af store teams af reklamefolk

    og skal vi summe alt dette op til sidst så er det selvfølgelig fordi alle der har købt reklame gennem årene har købt dyr luft der ikke har skaffet de kunder og det salg man var blevet foregejlet, når man så også skal høre på alle bortforklaringerne om hvorfor dette eller hint ikke skete, når man er blevet skuffet gang på gang, blevet løjet for, ikke har fået resultaterne så bliver det sådan som Anne Glad klager over, nemlig NO Cure NO PAY!

    Jeres kunder er simpelthen trætte af at blive taget hårdt der man er højest når man plukker jordbær, så enkelt er det, branchen ligger som den har redt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *