Pay-per-laugh

Et smil koster intet..

Sådan lyder en gammel talemåde, men det har TeatreNeu tænkt sig at lave om på.

 

Smilet forsvandt fra de spanske teaterejeres læber, da den spanske regering i 2013 hævede skatten på teaterbilletter fra 8 til 21 %. Det fik hurtigt katastrofale følger i form af massiv nedgang i billetsalget på 30 % på bare et enkelt år.

 

Comedy-teateret TeatreNeu besluttede at tage kampen op mod den øgede beskatning af teaterbilletter ved at kombinere den nyeste teknologi med det, de gør bedst – at få folk til at grine. Sammen med reklamebureauet The Cyranos McCann fandt TeatreNeu en ny måde at tiltrække publikum og fastsætte billetprisen: Pay-per-laugh.

 

 

Det fungerer ved, at der på bagsiden af sædet foran gæsten sidder en tablet med et program til ansigtsgenkendelse. Under showet er tabletten tændt, og hver gang gæsten griner, registreres det. Efter showet kan gæsten se den endelige billetpris ud fra, hvor meget der er blevet grint.

Som gæst er det gratis at komme ind i teateret. Du betaler i stedet 0,30 euro pr. grin men grinebideren kan være ganske rolig. Du kan maks. blive opkrævet betaling for 80 grin svarende til en billetpris på 24 euro. De efterfølgende grin er på husets regning.

 

 

Den der ler sidst..

Pay-per-laugh har opnået en massiv mediedækning over store dele af verden, men også på indtjeningssiden er der grund til smil. Det overordnede besøgstal er siden Pay-per-laugh trådte i kraft steget med 35 % samtidig med, at den gennemsnitslige billetpris steg med 6 euro. Det har i sidste ende resulteret i en øget indtjening på 3000 euro pr. show og TeatreNeu kan nu gå grinende hele vejen til banken.

One response to “Pay-per-laugh

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *