Let’s create the future of advertising

Sådan lød opgaven til Danmarks første hackathon med reklame som omdrejningspunktet, der netop er løbet af stablen. Udgangspunktet var forbrugerindsigt, nytænkt kreativitet og ikke mindst ny teknologi.

57 deltagere bestående af hardcore teknologinørder, dygtige studerende, kreative hjerner og skarpe forretningsudviklere skulle knække koden til fremtidens reklame inden for tidsrammen på 54 timer. Det eneste kreative benspænd for deltagerne var, at de skulle finde ud af, hvordan brands kan skabe kontakt med forbrugerne på nye og spændende måder. Ellers var rammerne frie.

 

Future of Advertising Hackaton blev arrangereret i et samarbejde mellem Future Hacks, os selv på envision og Happy 42, som indtil videre har stået bag 75 hackathons rundt omkring i verden.

 

Det er ikke nok at tænke uden for boksen

Målet med weekendens hackathon var at inspirere og give deltagerne modet til at dykke ned i ukendt teknologi og samtidig udfordre eksisterende koncepter. Innovation var i højsædet, og deltagerne skulle derfor ikke kun tænke uden for boksen. De skulle springe boksen og genopbygge den ud fra en sammensmeltning af kreativitet, forbrugerindsigt og ny teknologi.

 

For at give deltagerne de bedst mulige forudsætninger for weekendens arbejde, startede arrangementet ud med pep- og tech talks fra Brandon Jones fra IBM Bluemix, Simon Staack fra Emplate, Hannu Vansgaard fra Envision og Lasse Chor fra Happiest Man Alive. Der blev diskuteret alt fra beacons og 3D-printing til kunstig intelligens, ligesom der blev stillet en teknologibar op med alt fra Google Glasses til Amazon Echo og smartwatches.

 

Efter forskellige former for brainstorming- og gruppeøvelser blev mere end 25 ideer pitchet, hvoraf de bedste blev valgt ud. 11 teams blev dannet, og så kunne deltagerne for alvor begynde at udvikle deres ideer.

 

Undervejs stod et hold af mentorer fra både annoncør- og bureausiden klar til at yde sparring, stille spørgsmål og udfordre deltagerne og deres ideer. Mentorerne bevægede sig rundt mellem de forskellige teams, og deltagerne sugede til sig af deres viden.

 

Sandhedens time

54 intense timer efter startskud, var det sandhedens time. Deltagerne skulle pitche deres ideer foran en jury bestående af Ulrik Feldskov Juul, Creative Director i LEGO Group, Morten Larsen, stifter af og formand for Hungry Group, Kåre Berenthz-Nicolaisen, digital chef for Arla Danmark, Mona Juul, administrerende direktør i envision og Toke Lund, digital chef for Dansk Supermarked Group. Deltagerne sprang i løbet af weekenden ud på dybt vand, og det var nu tid til at se, om deres ideer kunne flyde.

 

I alt blev 11 ideer pitchet for juryen. Ideerne omhandlede alt fra udnyttelse af den nyeste teknologi til mere velkendte koncepter i nye digitale klæder. Et team præsenterede eksempelvis ’Relephants’, der ved at sammenkoble IBM’s Bluemix med Google Glasses ville gøre ekspedienter i stand til at se kunders personlige købsprofil og behov online i butikken for at højne købsoplevelsen, mens teamet bag Rain Offer udvidede det eksisterende Abrella-koncept med gratis paraplyer til også at tilbyde specialiserede tilbud til forbrugeren ved returneringen af paraplyen.

 

Vinderen af prisen for ”The overall winner” blev team Kia Points, der udviklede en app, der gennem brugen af beacons registrerer forbrugerens færden for derefter at tildele bonuspoint for brugen af miljøvenlige transportmuligheder. Forbrugeren kan i sidste ende bruge de optjente point til fremtidigt køb, leje eller service af en Kiabil, og på den måde bliver potentielle bilkøbere loyalt sporet ind på Kia fra starten.

 

Hvad er fremtidens reklame?

Så hvad er fremtidens reklame? Der findes ikke et entydigt svar på spørgsmålet, men ovenpå en weekend i reklamens tegn kan det konkluderes, at ny teknologi i sandhed kan booste kreativiteten.

 

Ingen af de præsenterede ideer var færdigudviklede og klar til eksekvering, men det var heller ikke opgaven. Alle ideer viste derimod, hvordan en nedbrydning af skellet mellem kreativitet, forbruger og teknologi i sidste ende kan og skal bane vejen for fremtidens reklame.

 



One response to “Let’s create the future of advertising

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *