McWhopper

Du har måske en favorit, når burgersulten melder sin ankomst. Enten tager du på McDonald’s og bestiller en Big Mac, eller også tager du på Burger King og bestiller en Whopper. Måske er du fuldkommen ligeglad og tager den burgerkæde, der er nærmest.

Det gælder dog bestemt ikke alle. Slet ikke i USA hvor den såkaldte “Burger War” har stået på siden slutningen af 1970’erne.

 

I kampens hede har der været alt fra uskyldige drillerier mellem konkurrenter til mere direkte angreb. Burger King har stået bag langt størstedelen i et forsøg på at trænge ind på McDonald’s territorium. Nogle reklamefremstød har været uden indpakning som fx denne fra 1986 https://www.youtube.com/watch?v=WaGLeDE-Rwg mens andre, som nedenstående, har været af mere drillende karakter.

 

 

Våbenhvile i burgerkrigen

Nu prøver Burger King dog tilsyneladende at gøre skaden god igen. I anledningen af at organisationen Peace One Day vil gøre 21. september til officiel fredsdag, stillede organisationen spørgsmålet: Hvem vil du slutte fred med?

For Burger King var der ingen tvivl, og der blev sendt en invitation af sted til McDonald’s med ønsket om en enkelt dags våbenhvile i burgerkrigen.

 

 

(Link til kampagnen: https://www.youtube.com/watch?v=DsaUuIj6Xb0 )

 

Via en stort opslået kampagne i tv, aviser og på de sociale medier inviterede Burger King McDonald’s til at sælge og servere den samme burger på begge giganters restauranter i forbindelse med ‘Peace Day’. Det skulle dog ikke være en hvilken som helst burger, men en kombination af de to kæders signaturburgere ’Big Mac’en’ og ’Whopperen’. Som Burger King forklarede i invitationen: ”Let’s settle the beef with beef”.

 

McDonald’s is not loving it

Ganske få timer efter lanceringen af Burger Kings forslag, begyndte omtalen af #mcwhopper og #mcwhopperproposal at spredes som ringe i vandet på sociale medier.

Blandt burgerfans blev ideen om McWhopperen taget godt imod, og det virkede som et ideelt og opsigtsvækkende pr-stunt for de to fastfood-kæder, der begge ligger i bunden af det amerikanske Customer Satisfaction Index med stort set alle andre fastfoodkæder over sig.

 

 

 

 

Afvisningen af Burger Kings fredsforslag faldt ikke i god jord på de sociale medier, hvor tasterne på både Facebook og Twitter har været rødglødende.

Sejrherren Burger King
USA har vedtaget 21. september som officiel ’Peace Day’ og konceptet med verdensfred er helt igennem sympatisk og tiltalende. Det samme er ideen om McWhopperen for mange burgerelskere. Vi har her at gøre med et fremragende eksempel på purpose markedsføring.

Ideen om jævnbyrdige konkurrenter
For McDonald’s har den såkaldte Burger War udspillet sin rolle. Den store udfordrer er ikke længere Burger King og andre lignende fastfood-kæder. Det er nu en krig på en helt anden arena, hvor modstanderen er overvægt, helbredsfare og samfundsmæssige spillere. Men hvorfor opfordrer Burger King så til våbenhvile? Ved at søsætte denne omfattende kampagne positionerer Burger King sig som ligeværdig konkurrent til McDonald’s i forbrugernes opfattelse og øger dermed relevansopfattelsen af kæden.

Win-win situation
Mens burgerelskere ventede i spændingen på svaret fra McDonald’s, var responsen mindre afgørende for Burger King. Det var i princippet lige meget for Burger King om McDonald’s gik med på ideen om McWhopperen. Uanset hvad ville Burger King komme ud som sejrherre. Ved at foreslå våbenhvile og McWhopperen virker Burger King som en sympatisk kæde, der er ovenpå. McDonald’s vælger så at afslå tilbuddet og fremstår i deres afvisning arrogante og usympatiske. Havde McDonald’s taget imod forslaget, havde Burger King stadig været virksomheden med overskuddet, der stod bag den oprindelige ide.

 

Flere eksperter mener, at Burger King fremstår som vindere efter den seneste runde af kampen. Som Martin Lindstrom forklarer til NBC: “McDonalds kunne nemt have reageret på en sjov og kæk måde, hvilket ville have vendt hele situationen. Men de missede muligheden. 1-0 til Burger King.”

McWhopperen nåede ikke menuerne, men kampagnen nåede medierne, og det kan være guld værd for Burger King og i sidste ende for organisationen Peace One Day.

#mcwhopper #envision #burgerkrigen

2 responses to “McWhopper

  1. Jeg er helt enig i, at det er et fremragende reklamestunt fra Burger Kings side, og McD helt forfejler deres chance for et godt “comeback”. Men et fremragende eksempel på Purpose Marketing er at stramme den. Jeg har svært ved at se hvilket højere formål BK selv bidrager til , med dette stunt. Udover at gøre opmærksom på World Peace day, så kan jeg ikke se hvad BK reelt gør for sagen.

  2. Hej Matin
    Ja, “fremragende” er sgu nok at stramme den. Men at få en målgruppe, der næppe nogensinde har bekymret sig om FNs internationale freddag eller organisationen Peace One Day, til at reflektere over verdensfred, er i sig selv en bedrift. Og at det er en virksomhed, der gennem tre årtier har ført krig, der står bag, kunne markere en ny linje for virksomheden. Det må fremtiden vise.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *